Hasznos linkek



HMS Bounty Kereskedelmi fregatt (Sir William Blight 1789)

1:50, Sajátépítés (2008)

A fregatthajó története.

Az angolok nagy földrajzi felfedezései és az angol flotta győzelmei elképzelhetetlenek lettek volna az ún. "acélos" tengeri fegyelem nélkül. Az angol kapitányok sajnálatot nem ismerő és rideg magatartása a saját matrózaikkal szemben kezdett elviselhetetlenné válni. A matrózok kínzása, korbácsolása és kivégzése az angol flottában mindennapi jelenség volt. A vétkesek megbüntetésének legmegalázóbb módja a "kilencfarkú macskának" nevezett korbáccsal - aminek minden végébe szöget erősítettek - történő büntetés volt. Minden hajón fennállt a lázadás lehetősége. A XVII. század végén egész Anglia lakossága megrökönyödött a Cook kapitány vezetése alatt feltűnt tiszt, Bligh kapitány parancsnoksága alatt hajózó kutatóhajón, a "Bounty"-n történt lázadáson.

 

Kép      Kép     

Kép      Kép

Kép        Kép

Kép        Kép

Kép        Kép

 

 

Drakkar Viking gályamodell (Osebergi hajó) ie: 8.évszázad

Sajátépítés 1:75

 

A Hajó  története:

Az osebergi viking hajót egy sírban lelték az Oseberg farmon Norvégiában, közel az Oslo-fjord partjához. 1903-ban találták meg, és Gabriel Gustafson svéd és Haakon Shetelig norvég régészek tárták fel 1904-1905-ben.
A hajó a viking művészet kimagasló remekműve. A föld alatt kék vagy fazekasagyagba ágyazódott, ez konzerválta a faanyagot. Mivel a temetéskor kövekkel töltötték fel, azok szétnyomták a hajótestet, így a hajót évek munkájával fadarabokból kellett újjáépíteni. Ezután kiderült, hogy nem nyílt tengeri használatra tervezték, hanem inkább partközeli közlekedésre, valószínűleg mint luxushajó szolgálhatta gazdáját. Tölgyfából építették, hosszúsága 22 m, 5 m széles, az árboca 9-10 m magas lehetett. 15 pár evezős volt, tehát a hajóhoz legalább 30 fős legénység tartozott. Formája rendkívül kecses, orr- és fartőkéje gazdagon faragott. Egyes kutatók szerint egyenesen a temetés céljára építették, de ennek ellentmondanak a hajón található használódási nyomok.

Ami az osebergi leletet igazán egyedülállóvá teszi, az a sírmellékletek garmadája. Dendrokronológiai analízissel megállapították, hogy a temetés 834-ben történt. A hajósírban két nő maradványait találták meg, úrnőét és szolgálójáét. Egyes kutatók szerint az úrnő nem lehetett más, mint a legendás Asa (Aasa) királynő az Yngling-házból, Széphajú Harald nagyanyja, az óskandináv birodalom megalapítója. De bárki volt is, annyi bizonyos, hogy rendkívül előkelő volt, hiszen túlvilági útjára gazdagon felszerelve bocsátották. Bár az ékszereket sírrablók ellopták, ami maradt, az is rendkívüli forrása a vikingek hétköznapi életét vizsgáló kutatóknak.

A hercegnőt ágyban, puha derékaljra fektetve, pehelytakaróval betakarva bocsátották utolsó útjára. A hajóban még két gazdagon faragott ágyat, három díszes szánt, egy díszhintót találtak. De a háztartási és mezőgazdasági eszközök teljes tárát is mellé temették. A régészek találtak konyhafelszerelést fazekakkal, malomkövekkel, teknőkkel, földművelő szerszámokat, magvakat, még egy trágyahordó szánt is. A hozzátartozók gondoltak az üres órákra is, négy szövőszéket is a sírba tettek a textilek, falikárpitok mellé. De a halottat nem csak tárgyak, hanem egy kisebb állatsereglet is elkísérte: tizenöt ló, négy kutya és egy ökör. Valamint kapott élelmiszert is: diót, almát és húsdarabokat.
A halott kivételezett helyzetét mutatja az is, hogy ilyen gazdag sírmellékletet a régészek csak férfisírokban találtak. A hajó és a hozzátartozó leletek ma az oslói viking hajók múzeumában láthatóak.

Kép     Kép     Kép     Kép

Kép     Kép     Kép   

   

Kép     Kép    

 

 

U.S.S. Constellation (Charles H.Bell 1797) Konföderációs fregatt

1:50, Sajátépítés (2007)

A hajó tőrténete:


Ez a hírneves hajó a világ legromantikusabb, ám egyben legveszélyesebb küldetéseit és kikötőit járta meg az évek során. A hajó a "Mediterrán Hajórajban" szolgált, majd az illegális rabszolga-kereskedelem megállítására létrehozott "Afrikai Hajóraj" zászlóshajója lett. Így az afrikai partok mentén őrjáratozva 1859 és 1861 között a Kongó folyó torkolatánál három rabszolgaszállító hajót is sikerült elkapnia. A Constellationt 1862-ben a polgárháborús események miatt vezényelték haza - a múzeumi feljegyzések szerint azért, hogy megvédelmezze az északiak hajóit a konföderációs fosztogatóktól. 1871 és 1893 között a Tengerészeti Akadémia gyakorlóhajójaként szolgált tovább. Érdekesség, hogy nem ez volt az első Constellation, ugyanis már korábban is kihajózott egy kisebb hajó ezen a néven, melyet 1797-ben építettek. Ezt a USS Constitution testvéreként tervezték meg, mely ma a legrégebbi még mindig hajózásképes hadihajó. Ez a hajó 36 ágyút hordozott, Tripoli blokádjánál harcolt a Berber háborúban, az 1812-es háborúban a Csendes-óceánon őrjáratozott, és így körbeutazta a világot. 1854-ben azonban zátonyra futott, így gerendái egy részét felhasználták az új, most említett Constellation megépítésénél.

U.S.S. Constellation. 1798-as amerikai fregatt.Méretek: 1035 mm hosszú, 1:85 méretarányú.Ez a kép a dobozáról készült.Egy rövid leírás: "A vitorláshajók történetében nincs még egy hajó, melynek a tevékenységi köre ilyen kiterjedt lett volna.A U.S Constellation 1798-ban kezdte szolgálatát, és 1955-ben vonták vissza. A hajó küldetései magukba foglalták sok ellenséges hajó elfoglalását, és 1843-ban a Hawaii szigetek megvédését a Brit megszállástól, élelmiszer szállítását Írországba az 1845-től 1849-ig tartó nagy éhínség idején. Ez volt az első hadihajó, amely 1842-ben eljutott Kínáig, később, 1871-ben gyakorlóhajó lett. Ma, évente több tízezer turista látogatja a Baltimore-i kikotoben.

 

Kép     Kép     KépKép     Kép     Kép    Kép     Kép

 

 

Ceasar Bireme Romana (Római gálya Kr e:2.évszázad)

 

Római gályamodell

 
1:50, Saját építés (2008)

 

A GÁLYA TÖRTÉNETE:

Ez a tipikus római hajó az ie I. században jelentek meg tipusként... Azokban az időkben a római hatalom uralta a Földközi-tenger több mint 60 százalékát. Igen nagy kötelékek futottak ki a termékeny Nílus területeire, mert nagy szüksége volt Rómának a növekvő élelmiszeragglomeráció ellensúlyozásában. A hajó tehát inkább kereskedelmi célokat szolgált.Máshol a rómaiak fejlett harcmodorát demonstrálta. Számos ábrázolást tudhatunk be a korai főnicíaiak hajóiról és e hajók rendkívül hasonló formában készültek . Az erős,robosztus ám kecses fedélzet, tágas keelbased fa hajótest, palánkolt és zártfedélzetes. Mindez lehetővé tette a saját tömeg(így a hasznos súly)növelését.A hajó nem volt nagy,de a szigorú fegyelem (szankciók) igen hatásos harci erőt eredményezett.A faroktámasz általában egy hattyú nyakát és a fejét utánozva igen inpozáns volt a gálya farában. A hajótest kettős végű volt,tehát kiszámithatatlan volt a hadszintéren,mert bármikor bármely irányban tudott navigálni.
Ezeket a hajókat mindössze egy árboc támogatta és un.forestay, feszítővel és a deadeyes segítségével rögzítették. A négyszögletes vitorla hevederben végződött,és erre az árbocra húzták fel a vitorlát,mely ún clewed brails tipusu volt. A nagy szár-post orrárboccal vagy Artemon árbocal segíthették erős széljárásban a hajó előrehaladását és ezt tette a hajót sokkal irányíthatóbbá.A rügy-vitorla a szenátusi zászló felvonására szolgált.

Kép      Kép      KépKép      Kép      Kép